Motoryzacja

W jakich okolicznościach możliwa jest regeneracja turbosprężarki

Jeśli masz wadliwą lub niesprawną turbosprężarkę, to oczywiście możesz ją wymienić na nową, albo spróbować naprawić ją znacznie mniejszym kosztem.

Musisz jednak upewnić się, że korzystasz z renomowanego warsztatu zajmującego się regeneracją turbo. Turbosprężarki są drogie i łatwo dać się złapać podczas przebudowy, regeneracji lub wymiany części turbosprężarki. Jeśli Twoja turbosprężarka uległa awarii, możliwe jest, że jakaś jej wewnętrzna część jest uszkodzona lub zużyta. Naprawa turbosprężarki polega na znalezieniu uszkodzonego komponentu turbosprężarki i jego wymianie na nowy, nic więcej. To najtańsza forma naprawy turbosprężarki, jaką oferują warsztaty serwisowe. Przebudowa lub regeneracja turbosprężarki polega na całkowitym rozebraniu całej turbosprężarki na oddzielne elementy.

Każda część turbosprężarki, w tym obudowa sprężarki, obudowa turbiny, koło sprężarki, wał i koło turbiny, obudowa łożyska, osłona termiczna i płyta uszczelniająca są sprawdzane pod kątem zużycia i uszkodzeń, a następnie wymiarowo sprawdzone pod kątem zgodności z tolerancjami.

Dotyczy to również zespołu zmiennej łopatki dyszy VNT w jednostkach VNT. Zużyte lub uszkodzone części turbosprężarki są wyjmowane i zastępowane nowymi częściami zamiennymi. We wszystkich sytuacjach łożyska turbosprężarki i uszczelki powinny zostać usunięte i zamienione nowymi. Regenerowana turbosprężarka nie powinna być odbudowywana z używanymi łożyskami lub uszczelkami. Po potwierdzeniu, że wszystkie części turbosprężarki są zmienione, a zużyte części turbiny zastąpione nowymi częściami zamiennymi, można przystąpić do odbudowy turbosprężarki, w tym wyważenia i kalibracji siłownika turbosprężarki, co skutkuje wyremontowaną i sprawną turbosprężarką. Zasadniczo regeneracja turbo ma miejsce wtedy, kiedy całe wewnętrzne części zużytej turbosprężarki jest zastępowane nowymi i sprawnymi częściami zamiennymi. Jedynymi częściami do ponownego wykorzystania są obudowa turbosprężarki i obudowa turbiny wraz z podciśnieniowym lub elektronicznym siłownikiem. Następnie turbosprężarka jest wyważana i testowana pod kątem hałasu i wycieków oleju przed zamontowaniem w oczyszczonych obudowach, a następnie, na samym końcu, siłownik turbosprężarki jest ponownie kalibrowany.